Monday, April 27, 2015

Langsuir


HANTU LANGSUIR

Langsuir adalah sejenis makhluk halus penghisap darah dalam kepercayaan masyarakat
Melayu. Langsuir dipercayai akan merasuk mangsa dan menghisap darah mangsa secara
perlahan-lahan sehingga mati.

Terdapat sesetengah pendapat bahawa Langsuir berasal daripada wanita yang mati
bersalin atau selepas itu.Langsuir dipercayai mampu menyerupai seorang perempuan yang
cantik dan mengoda lelaki agar mengikuti mereka ketempat sunyi. Apabila sampai ketempat
yang sunyi, langsuir akan berubah kembali kepada rupa asal dan akan merobek perut mangsa
atau mencekik leher mangsa dan menghisap darah mereka.( Sumber Dari Wikipedia )






                                           


                                                       ( Sumber gambar dari En Google )

Wah!!! kalo dari cerita wikipedia ni, seram jugak Langsuir ni ....sampai mati boleh dia
buat mangsa dia....heheh...tapi aku x pernah lagi la denga cerita orang mati kena cekik or
kena hisap darah....dulu masa aku kecik2 era zaman 1995 x silap malaysia kecoh dengan
perempuan penghisap darah..yang lawak nyer dia datang umah orang naik kete kancil merah
zaman tu sapa umah ade kete kancil merah datang , memang x la nak bukak pintu...Tapi
cerita tu senyap terus....sampai kuar tv x silap....huhuhu.
OK, bebalik kita cerita pasal Langsuir ni...Kalau betul la dia boleh menjelma jadi perempua
cantik, bahaya ni....orang laki ni pantang tengok pempuan cantik ,lagi2 zaman sekarang ni....
kecuali la orang yang betul2 kuat iman..heheheheh....


Kat Sini aku nak kongsikan petikan dari Sinar Harian ni.
Norhasram Mohammad
26 Nov 2013

Langsuir Ganggu Penduduk

PASIR PUTEH - Cerita langsuir mengganggu penduduk yang sebelum ini hanya diketahui
pendudukdi beberapa kampung di sini dan Jerteh, Terengganu akhir-akhir ini menjadi
perbualan hangat apabila isu itu tersebar melalui laman sosial.Cerita itu menarik perhatian
 penduduk dari luar kawasan yang memasuki kampung terlibat seperti Kampung Gong
Tinggi, Gong Pasir, Kampung Tasek, Gong Lapang (Pasir Puteh) dan Kampung Penaga Putar (Jerteh) secara berkumpulan.

Tinjauan Sinar Harian mendapati ada penduduk mengakui terserempak dengan lembaga
berambut panjang yang berterbangan sambil mengilai dengan suara mengerikan tapi ada
 sesetengah penduduk menafikannya.
Pegawai Agama Jajahan, Ahmad Talhah Ab Rahman berkata, beliau tidak jelas mengenai
perkara itu kerana hanya mengetahui cerita mengenai langsuir itu melalui Facebook.

“Susah nak cakap sebenarnya. Tak nak percaya tak boleh juga kerana kita kena ingat Islam juga
mengajar umatnya mempercayai perkara ghaib seperti wujudnya jin dan syaitan.
“Cuma jangan kita panik dan terlalu takut kerana ia boleh menjejaskan iman. Kena sama-sama
jaga akidah dengan sentiasa merujuk kepada pakar atau orang yang layak membicarakannya,” katanya.

Beliau tidak menafikan ada mendengar cerita mengenai bomoh yang berjaya ‘menangkap hantu’
namun katanya, perlu berhati-hati kerana jin juga mungkin menipu dengan berpura- pura terperangkap.
Ahmad Talhah berkata, sekali pun langsuir didakwa penduduk itu betul, makhluk itu tidak
memudaratkan kerana ia mungkin jin yang mahu mengganggu manusia.


Suara Mengerikan

Penduduk Kampung Penaga Putar, Tuan Muda Tuan Mat, 48, berkata, dia melihat kelibat
 lembaga yang berterbangan sambil mengilai panjang ketika pulang ke rumah dengan
 menunggang motosikal jam 12 tengah malam, minggu lalu.
Katanya, walaupun tidak nampak dengan jelas ketika dia memberhentikan motosikal,
suara lembaga itu menyebabkan bulu romanya meremang dan memaksanya bergegas pulang.
Perasaan takut datang lagi ketika saya tersedar dari tidur pada malam itu. Sebelum ini saya ada
dengar orang kampung cerita pasal langsuir tetapi saya tidak percaya sehinggalah saya
berdepan dengannya.
"Saya pernah beberapa kali terserempak dengan hantu. Suara langsuir menyeramkan tapi saya
tak endahkan,’ katanya.


Sudah Dipasung

Penduduk Kampung Penaga Putar, Tuan Muda Tuan Mat, 48, berkata, dia melihat kelibat
 lembaga yang berterbangan sambil mengilai panjang ketika pulang ke rumah dengan
 menunggang motosikal jam 12 tengah malam, minggu lalu.
Katanya, walaupun tidak nampak dengan jelas ketika dia memberhentikan motosikal,
suara lembaga itu menyebabkan bulu romanya meremang dan memaksanya bergegas pulang.
Perasaan takut datang lagi ketika saya tersedar dari tidur pada malam itu. Sebelum ini saya ada
dengar orang kampung cerita pasal langsuir tetapi saya tidak percaya sehinggalah saya
berdepan dengannya.
"Saya pernah beberapa kali terserempak dengan hantu. Suara langsuir menyeramkan tapi saya
tak endahkan,’ katanya.

Gambar dari SINAR HARIAN



Susah nak cakap la kan, kesimpulannya, sape yang pernah alami korang je yang tahu & rasa 
ape pun kita ni sebagai makhluk ciptaan Tuhan hanya perlu takut kepada pencipta kita je..


No comments:

Post a Comment